понедельник, 8 января 2018 г.

ДОПОВІДЬ НА ТЕМУ: «КРЕАТИВНА ОСВІТА ДЛЯ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ»

ДОПОВІДЬ НА ТЕМУ: «КРЕАТИВНА ОСВІТА ДЛЯ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ»

Сучасна педагогіка характеризується переосмисленням і зміною багатьох поглядів і підходів, відмовою від деяких усталених традицій та стереотипів. Сьогодення потребує від педагога-практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання і виховання, бажання та вміння постійно вчитися і самовдосконалюватися, творчого підходу з одного боку й деякої прагматичності та раціоналізму з іншого. Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних можливостей, що пов’язано з відмовою насамперед від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісного педагогічного процесу як системи, що спирається на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-орієнтованого підходу до суб’єкту і об’єкту навчання.
Сучасне життя вимагає від педагога введення в процес навчання і виховання педагогічних інновацій – створення, поширення й використання нових засобів (нововведень) для розв’язання тих педагогічних проблем, які досі розв’язувались по-іншому. На мою думку, для успішної реалізації цих нововведень не останню роль повинно відіграти інтерактивне навчання. Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. А пізнавальна діяльність учнів веде до розвитку їх пізнавально-творчих здібностей, тобто креативності особистості. В основі креативності лежить розвиток системного мислення і уяви. А сама креативність це і є здатність до творчості нетрадиційними, інноваційними методами.
В сучасній методиці виділяють чотири основні аспекти креативності:
- середовище (креативність особистості прогресує за індивідуальних відмінностей, що передбачає її існування в сприятливому середовищі);
- особистість (до творчих характеристик креативної особистості належать самостійність суджень, упевненість у собі, вміння знаходити позитив у труднощах, естетична орієнтація й здатність ризикувати);
- креативний процес (мотивація, збір фактів, накопичення їх у певному порядку – тобто мислення з підключенням фантазії, уяви, інтуїції);
- креативний продукт (результат творчої діяльності людини: офіційно визнані суспільством і «особисті», що мають значення лише для їхнього автора).
Для творчого мислення (креатину) потрібні вправи з відповідними «інструментами» за відповідних умов.
Основою творчого розвитку й становлення творчої особистості дитини є високий рівень пізнавальної мотивації. ЇЇ проявами є надзвичайна допитливість, самостійна постановка запитань щодо всього нового, винахідливість в іграх, формулювання ідей.
Творчі здібності швидко розвиваються в дошкільний період і потім у 3 класі, а також, хлопчики перевищують у цьому дівчаток. Різке зменшення креативності спостерігається, коли хлопчики починають цікавитися дівчатками. Надалі активізація творчих здібностей спостерігається в 5-6 класах, а в 7 знижується. Для 8-11 класів характерне зростання креативності.
Стосунки «учитель - учень» необхідно спрямовувати на творчість. Вони мають ґрунтуватися не на ситуації «стимул - відповідь», а на природних взаєминах співпереживання.
Основним психічним процесом, який забезпечує творчу діяльність, є уява. Адже вона здатна оперувати образами й трансформувати їх за умов браку повної інформації.
Для вироблення уяви можна використовувати такі вправи: «Створи образ літери (цифри, знаку, символу)», «Створи образ звука», «Склади образ складного звука», «Зворотне завдання: вгадати звук або літеру (символ)», «Створи предмет із новими властивостями», «Біном фантазії», «Казка-калька», «Вигадай незвичайну ситуацію», «Зроби морфологічний аналіз», «Основні прийоми фантазування: а) «Навпаки», б) «Дроблення – об’єднання», в) «Прискорення – уповільнення дії», г) «Збільшення – зменшення факту», д) «Безперервність - квантування», е) «Універсалізація - спеціалізація» та ін.»

Отже, розвиток системного мислення та уяви, тобто креативність – це одна із провідних ознак інноваційної особистості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий