ДОПОВІДЬ
НА ТЕМУ: «КРЕАТИВНА ОСВІТА ДЛЯ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ»
Сучасна педагогіка характеризується
переосмисленням і зміною багатьох поглядів і підходів, відмовою від деяких
усталених традицій та стереотипів. Сьогодення потребує від педагога-практика
високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання і
виховання, бажання та вміння постійно вчитися і самовдосконалюватися, творчого
підходу з одного боку й деякої прагматичності та раціоналізму з іншого. Для
сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних можливостей, що
пов’язано з відмовою насамперед від традиційного навчання та виховання, з ідеєю
цілісного педагогічного процесу як системи, що спирається на теорії
загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-орієнтованого підходу до
суб’єкту і об’єкту навчання.
Сучасне життя вимагає від педагога
введення в процес навчання і виховання педагогічних інновацій – створення,
поширення й використання нових засобів (нововведень) для розв’язання тих
педагогічних проблем, які досі розв’язувались по-іншому. На мою думку, для
успішної реалізації цих нововведень не останню роль повинно відіграти
інтерактивне навчання. Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності,
яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за
яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. А пізнавальна
діяльність учнів веде до розвитку їх пізнавально-творчих здібностей, тобто
креативності особистості. В основі креативності лежить розвиток системного мислення
і уяви. А сама креативність це і є здатність до творчості нетрадиційними,
інноваційними методами.
В сучасній методиці виділяють чотири
основні аспекти креативності:
- середовище (креативність особистості
прогресує за індивідуальних відмінностей, що передбачає її існування в
сприятливому середовищі);
- особистість (до творчих характеристик
креативної особистості належать самостійність суджень, упевненість у собі,
вміння знаходити позитив у труднощах, естетична орієнтація й здатність
ризикувати);
- креативний процес (мотивація, збір
фактів, накопичення їх у певному порядку – тобто мислення з підключенням
фантазії, уяви, інтуїції);
- креативний продукт (результат творчої
діяльності людини: офіційно визнані суспільством і «особисті», що мають
значення лише для їхнього автора).
Для творчого мислення (креатину) потрібні
вправи з відповідними «інструментами» за відповідних умов.
Основою творчого розвитку й становлення
творчої особистості дитини є високий рівень пізнавальної мотивації. ЇЇ проявами
є надзвичайна допитливість, самостійна постановка запитань щодо всього нового,
винахідливість в іграх, формулювання ідей.
Творчі здібності швидко розвиваються в
дошкільний період і потім у 3 класі, а також, хлопчики перевищують у цьому
дівчаток. Різке зменшення креативності спостерігається, коли хлопчики починають
цікавитися дівчатками. Надалі активізація творчих здібностей спостерігається в
5-6 класах, а в 7 знижується. Для 8-11 класів характерне зростання
креативності.
Стосунки «учитель - учень» необхідно
спрямовувати на творчість. Вони мають ґрунтуватися не на ситуації «стимул -
відповідь», а на природних взаєминах співпереживання.
Основним психічним процесом, який
забезпечує творчу діяльність, є уява. Адже вона здатна оперувати образами й
трансформувати їх за умов браку повної інформації.
Для вироблення уяви можна використовувати
такі вправи: «Створи образ літери (цифри, знаку, символу)», «Створи образ
звука», «Склади образ складного звука», «Зворотне завдання: вгадати звук або
літеру (символ)», «Створи предмет із новими властивостями», «Біном фантазії»,
«Казка-калька», «Вигадай незвичайну ситуацію», «Зроби морфологічний аналіз»,
«Основні прийоми фантазування: а) «Навпаки», б) «Дроблення – об’єднання», в)
«Прискорення – уповільнення дії», г) «Збільшення – зменшення факту», д)
«Безперервність - квантування», е) «Універсалізація - спеціалізація» та ін.»
Отже, розвиток системного мислення та
уяви, тобто креативність – це одна із провідних ознак інноваційної особистості.
Комментариев нет:
Отправить комментарий