среда, 3 января 2018 г.

урок з фізики для учнів 9 класу

Тема. Світлові явища. Джерела та приймачі світла. Швидкість поширення світла
Мета: сформувати початкові уявлення про світло; ознайомити з видами та прикладами джерел світла; розвивати пам’ять, увагу та логічне мислення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: електрична лампочка, свічка, сірники, ліхтарик, лазерна указка, стікери.

Людина боїться тільки того, чого не знає;
знання перемагають усі страхи.
В. Г. Бєлінський
1.  Актуалізація опорних знань.
2. Мотивація навчальної діяльності
:— Що вам відомо про світло?
— Яка роль світла в житті людини?
. Світло... Його значення в нашому житті надзвичайно велике. Важко уявити собі життя без світла. Адже все живе зароджується й розвивається під впливом світла і тепла.
Завдяки тому, що орган зору — око людини — здатний сприймати світло, він є найважливішим засобом пізнання природи. Зір дає нам можливість дізнатися про навколишній світ більше, ніж усі інші чуття, разом узяті. Понад 90 % усієї інформації про навколишній світ ми одержуємо завдяки зору. Зір дарує можливість митцям створювати книги, картини та кінофільми, а нам — долучатися до цієї творчості.
Дослідження світлових явищ допомогло створити прилади, за допомогою яких люди дізнались про будову і навіть склад небесних тіл, віддалених від Землі на багато мільярдів кілометрів. За спостереженнями в телескоп і фотографіями планет вивчили їхній хмарний покрив, особливості поверхонь, швидкості обертання. Можна сказати, що астрономія виникла й розвивалася завдяки світлу і зору.
На вченні про світло ґрунтується створення штучного освітлення, так необхідного людині. Люди вивчають природне свічення та використовують отримані відомості для створення економічних джерел світла. Світло потрібне скрізь: безпека руху транспорту пов’язана із застосуванням фар, освітленням доріг; у військовій техніці використовують освітлювальні ракети, прожектори; нормальне освітлення робочого місця сприяє підвищенню продуктивності праці; сонячне світло збільшує опір організму хворобам, поліпшує настрій людині.
Про світло відомо, що воно не є речовиною (з нього не можна «побудувати» фізичне тіло). Світло має електромагнітну природу, поєднуючи в собі як властивості частинок, так і властивості хвиль. Частинки світла назвали фотонами. Світло не тільки найлегше — воно ще й найшвидше! У порожнечі (вакуумі) й у повітрі світло поширюється зі швидкістю, що дорівнює близько 300 000 км/с. Ніщо у світі не може рухатися швидше, ніж світло. Світло несе певну енергію: воно нагріває землю та повітря, енергію світла використовують сонячні батареї, від яких може працювати і калькулятор, і апаратура космічної станції. Енергія сонячного світла забезпечує і кругообіг води на Землі, і підтримання життя на нашій планеті. Світло називають видимим випромінюванням.
Крім освітлювальної і теплової дій, світло має хімічну дію, тобто спричиняє перетворення молекул — хімічні реакції (фотосинтез, фотографія, вицвітання тканини на сонці). Крім того, світло характеризується електричною дією: унаслідок освітлення з речовини можуть вилітати електрони, у результаті чого виникає електричний струм (це використовують у цифрових фотоапаратах і в телебаченні для передавання зображень).
 «Мозковий штурм»
Спробуйте заплющити очі і пригадати все, з чим у вас асоціюється «світло».
Наприклад: Сонце, життя, тепло, лампочка, свічка,...
Із усього перерахованого можна зробити висновок, що роль світла у житті людини величезна.
3. . Вивчення нового матеріалу
Чи доводилося вам блукати літньої ночі лісом? Темні обриси дерев незворушні. Тиша і спокій. Раптом попереду — тьмяний вогник! Ось він сховався. Знову замерехтів, але в іншому місці. Знову погас. Мимоволі пригадуються розповіді про душі грішників, про відьомські вогні, про всяку погань. А що являють собою насправді ці дивні вогники?
У різних випадках справжньою причиною загадкового свічення можуть бути різні фізичні чи біологічні явища природи.
Наука вже давно встановила, що мандрівні вогники, які спалахують над могилами старого кладовища у сутінках — це не душі померлих, що відвідують одна одну. Це згоряє в повітрі так званий болотяний газ, або метан. Він виділяється внаслідок гниття органічних речовин. Над болотами вночі блукають такі самі бульбашки метану, що самі займаються в повітрі.
Усе це приклади світлових явищ. Зі світловими явищами ми зустрічаємось щодня. Все, що пов’язане з утворенням світла, його поширенням та взаємодією з речовиною, називають світловими явищами
Тіла, що випромінюють світло, називають джерелами світла. У будь-якому джерелі світла відбувається перетворення певного виду енергії на енергію світла. Залежно від походження існують природні і штучні джерела світла. Природні джерела світла (Сонце, зорі, полярні сяйва, блискавка, різні світні комахи й рослини, планктон, гнила деревина, глибоководні риби, хвороботворні бактерії і мікроорганізми) створила сама природа. А ось творцями штучних джерел світла, до яких належать лампи, свічки, екран увімкненого телевізора, мобільного телефону чи монітор комп’ютера, факел, вогнище, є люди.
Залежно від співвідношення розмірів джерела світла і відстані від нього до приймача розрізняють точкові та протяжні джерела. Джерело світла вважають точковим, якщо його розміри невеликі порівняно з відстанню від нього до приймача світла. В іншому випадку джерело називають протяжним. Залежно від умов одне й те саме джерело можна вважати протяжним і точковим.
Залежно від температури джерела світла також поділяються на теплові та холодні. Нагріті тіла, що випромінюють світло, називають тепловими джерелами (Сонце, лампи розжарювання, зорі (найгарячіші — блакитнуваті, менш гарячі зорі — червонуваті)). Холодні джерела світла — це тіла, що світяться за температури, наближеної до кімнатної (екран телевізора, лампи денного світла, світлячки, планктон, гнила деревина).
Джерела світла ми бачимо тому, що створюване ними випромінювання потрапляє нам у вічі. Але ми бачимо також тіла, які не є джерелами світла,— дерева, будинки, Місяць, щоправда, лише тоді, коли вони освітлені джерелами світла (відбивають сонячне світло й планети, найяскравіші з яких — Венера та Юпітер).
Приймачами світла називають тіла та пристрої, у яких під дією світла, що падає на них, відбуваються помітні зміни. Приймачами світла є фотоплівка, листя дерев, органи зору будь-якої живої істоти, фотоелементи, що застосовуються у турнікетах метро, запобіжних пристроях на виробництві, а також для зчитування зображення або звуку з компакт-дисків.

III. Хвилина цікавої фізики «Знайка»
Зоря — одне з найбільш казкових світлових явищ природи, оспіване поетами всіх часів і народів. Із цим явищем пов’язано багато легенд, казок, міфів. Стародавні греки вважали, що зоря з’являється тоді, коли Еос мчиться на колісниці, запряженій білими кіньми, проголошуючи появу свого брата Геліоса — бога Сонця. Римляни називали богиню ранкової зорі Авророю. Образ зорі завжди був популярним у мистецтві, здобувши відображення в скульптурі, живопису, музиці.
Спостерігаючи захід сонця, можна побачити, як світило швидко втрачає яскравість і починає змінювати свій колір. Золотаво-жовтий переходить у жовтий, помаранчевий, і вже біля самого горизонту сонце стає темно-червоним. Найкрасивіша зоря відразу після заходу Сонця. У прозорому повітрі фарби зорі найбільш чисті в її верхній частині, де золотаво-жовтий колір переходить у зеленуватий і зелений.

IV. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа «Чи був ти уважний?»
На шести стікерах (папірцях-наклейках) написані букви слова «світло», а на зворотному боці — запитання, що стосується вивченого на уроках матеріалу. Діти по черзі підходять до дошки, відривають папірець з літерою, читають запитання та відповідають на нього.
— Яке значення в житті людини має світло?
— Що називається джерелом світла? Які види джерел світла ви знаєте?
— Відібрати малюнки, на яких зображені штучні джерела світла (малюнки вчитель добирає заздалегідь).
— Визначити зайве слово. Пояснити свій вибір. (Полум’я свічки, Сонце, Земля, зорі)
— Що таке приймачі світла? Наведіть приклади приймачів світла.
— Чи всі «небесні світила» є джерелами світла? Обґрунтуйте вашу відповідь.



V. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий