воскресенье, 7 июня 2015 г.

Доповідь: «Виховання національної самоідентичності на уроках » Булюк А. В.

Світ розвивається, а в ньому зазнає змін і наше національне життя. Це стосується як нашого державотворення, так і тих трансформаційних процесів, які сьогодні переживаємо і в яких реалізується перехід від авторитарно-патерналістського способу життя людини до громадянського устрою. Педагогіка і система освіти покликана допомогти людині взяти на власні плечі тягар свободи й самовідповідальності, сформувати в собі риси самодостатності і характерності, бо вони необхідні їй для успіху у майбутньому житті. Національна ідея полягає в тому, щоб цінувати те, що нам дано від Бога, не принижуючи тих, кому Він дав щось інше, не відмовляючи нікому в праві любити свою батьківщину та історію. Мета патріотичного виховання – створення умов для становлення громадянина- патріота України, носія патріотичних цінностей, готового самовіддано розбудовувати Батьківщину як суверену, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу. Вихід із замкненого кола в сфері громадської патріотичної свідомості варто шукати в переході від соціоцентричного підходу у формуванні патріотизму до антропоцентричного, основою якого є переконання, що суб’єктом – носієм патріотизму в соціумі є особистість. Завдяки її творчості, зусиллям, ідеям розвивається соціальний феномен – патріотизм. Адже патріотизм – це не лише почуття, принцип, а й моральна цінність. Держава може повноцінно будуватися і розвиватися лише на ґрунті гуманного, цивілізованого націоцентризму, коли загальногромадянська ідентичність будується на базі української культури. А звідси і освіта в Україні, попри свою регіональну специфіку, повинна мати націоцентричний і націотворчий характер. Процес формування політичної нації має корелювати з одночасним посиленням самоідентифікації української нації як титульної. Українськість у педагогіці. Під терміном «українськість» розуміємо все те, що вказує на нашу ідентичність – як щодо витоків української педагогічної думки і педагогічної практики, так і стосовно викликів нашого часу, яким властиві національні передумови і національні особливості. Відповідно до закономірностей розвитку культури наша педагогіка і наша освіта мусять зберігати зв'язок з українською педагогічною традицією, з духовними надбаннями і заповітами наших предків, починаючи від княжих літ до нашого часу. Критерієм оцінки цього минулого є автентична нашому народові система духовних вартостей. І те, що відповідає цій системі, – дбайливо оберігатимемо, а те, наносне ззовні, що їй суперечить, – підлягає ігноруванню. Методологічною основою становлення патріотизму особистості є ключові філософські положення про модернізаційні зміни в суспільстві; націю як сукупність громадян однієї держави, яка створюється внаслідок політичної інтеграції етнічних спільнот у межах єдиної держави; про соціальну сутність особистості, її здатність трансформувати суспільні цінності в особистісні надбання; про патріотизм як соціальну морально-духовну і індивідуальну цінність громадянина.                     
Теоретичні основи загальноукраїнського державного патріотизму:
· спадщина українських педагогів К.Д.Ушинського, П.Д.Юркевича, С.Ф.Русової, Г.Г.Ващенка;
 · наукові розробки академіка АПН України О.В. Сухомлинської; науковців І.Д. Беха, Б.С. Гершунського, І. Жадана, М. Боришевського, О.Наровлянсько, Ю.Д.Руденка;
 · витоки, деформації українського виховного ідеалу, сучасні виклики у працях О.І.Вишневського;
· ідеї В.О.Сухомлинського, Ю.І. Мальованого щодо гуманістичного підходу до навчання та виховання учнів;
· теоретико-методичні засади громадянського виховання, розроблені авторським колективом у складі П. Ігнатенка, В. Поплужного, Н. Косарєвої, А. Крицької;
· особистісно орієнтовані підходи навчання та виховання школярів, розроблені О.Я. Савченком, І.С. Якиманською;
 · роботи щодо вивчення індивідуальних особливостей мислення С. Д. Максименко;
· Концепція національно-патріотичного виховання молоді;
 · Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності.
Сьогодні Україна опинилася в центрі складних цивілізаційних процесів і, дбаючи про свою безпеку, все ж «соціально, економічно, культурно і політично… має бути сама собою, а не частиною чогось – це і є вся програма націоналізму» (Петро Штепа).
Педагогіка, виховання, освіта в контексті цих завдань повинні стати чинником максимально націленим на осягнення таких завдань. На цьому шляху виховний ідеал покликаний, по-перше, позбутись наносних північно-азійських впливів, не піддаючись одночасно сучасній європейській бездуховності та відродити в собі свою автентичність і, по-друге, забезпечити формування нової людини, яка, залишаючись християнином, здатна і впливати активно на світ, виявляти при потребі і риси твердості, високе почуття гідності. Бо наша біда зумовлена не браком патріотизму (він – явище наслідкове), а надмірно вираженою імпансивністю та нездатністю активно впливати на світ. І розвиток такої спроможності мусить стати сьогодні головною складовою змісту українського виховного ідеалу.
Значна роль у розробці сучасної системи патріотичного виховання належить Чорній К.І., яка сформулювала методичні засади патріотичного виховання підростаючого покоління. За її переконаннями, нині пріоритетними напрямами вітчизняної науки і практики є особистісно орієнтоване виховання національно свідомого громадянина-патріота, яке передбачає утвердження людини як найвищої цінності, навколо якої групуються всі інші суспільні пріоритети. До базових ідей-принципів особистісно орієнтованого виховання належать: само актуалізація, індивідуалізація, суб’єктність, вибір, творчість і успіх, довіра і підтримка. Двадцятирічний надзвичайно повільний і малоефективний процес позитивних зрушень в державі не найліпшим чином вплинув на патріотизм українців і на специфіку патріотичного виховання в школі. Втім, незалежна Україна не хоче бачити випускників з психологією раба.
Сьогоднішній учень, а завтрашній виборець має бути законослухняним, але вільним, готовим до гуманістичної взаємодії і разом з тим до самоствердження. Він має бути свідомим громадянином-патріотом, демократом і гуманістом. Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття в конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально- політичну ситуацію в країні і світі, проте не панікує, не носиться зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, зв’язати свою долю з долею Вітчизни. Патріот це той, хто розуміє, що просто так ніхто ні свободи не дасть, ні прав не забезпечить. Їх потрібно цивілізовано виборювати. Патріот це той, хто в сьогоднішніх умовах неправового поля і безчинства сприяє розбудові демократичної соціальної держави правовими методами. Він не ототожнює Україну, державу з владою, а усвідомлює, що влада має бути лише механізмом, засобом здійснення волі народу, а не хазяїном. Адже у правовій державі єдиним джерелом влади є народ. Свідомий патріот розуміє, що успіх нації буде залежати від того, чи зуміє народ перевести владу з режиму керівництва в режим захисту прав людини, її інтересів. Недооцінка патріотизму як найважливішої складової суспільної та індивідуальної свідомості призводить до послаблення соціально-економічних, духовних і культурних основ розвитку суспільства і держави. Цим визначається пріоритетність патріотичного виховання особистості у виховній системі школи.



Процес національно-патріотичного виховання здійснюється в навчальній, позакласній і позашкільній діяльності, сім’ї, дитячих та юнацьких об’єднаннях. Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, використанні форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини, і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. До таких методів належать: соціально-проектна діяльність, ситуаційно-рольові ігри, соціодрама, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, «мозкові атаки», метод аналізу соціальних ситуацій з морально-етичним характером, ігри-драматизації, створення проблемних ситуацій, ситуацій успіху, аналіз конфліктів, моделей, стилів поведінки, прийняття рішень, демократичний діалог, педагогічне керівництво лідером і культивування його авторитету, використання засобів масової комунікації, методики колективних творчих справ, традицій, символіки, ритуалів, засобів народної педагогіки. Крім названих, можна застосовувати традиційні методи: бесіди, диспути, лекції, семінари, різні форми роботи з книгою, періодичною пресою, самостійне рецензування тощо.
Виховна функція освітньої установи пов’язана насамперед із формуванням у школярів ціннісного відношення до світу, культури, навколишньому середовищу, з усвідомленням себе в цьому світі і знаходження свого місця серед інших людей. Ця функція не може бути реалізована тільки в процесі навчання; вона стосується також гри, трудової й творчої діяльності, сфери дозвілля, пов’язаних з задоволенням і розвитком індивідуальних інтересів.
Виховні інноваційні технології – мистецькі засоби і прийоми впливу педагога на свідомість особистості учня з метою формування в нього особистісних цінностей поряд із загальнолюдськими. До таких належить: – рання соціалізація учнів; – національна спрямованість навчально-виховного процесу; – наскрізний підхід до громадянського виховання школярів; – духовний розвиток учнів тощо.
 Як показує досвід, сучасна молодь краще сприймає інформацію у формі розважальних програм, відеороликів шоу з різними спецефектами. А тому учитель повинен задовольняти запити учнів і використовувати на своїх уроках та заходах медіазасоби, комп’ютерні технології тощо. Таким чином, використання засобів ІКТ стало невід’ємним атрибутом навчально-виховного процесу. Його очевидні переваги у процесі національно-патріотичного виховання: – можливість моделювання і демонстрації наочності, підвищення якості її використання; – логізація та структурування поданого матеріалу, що значно підвищує рівень сприйняття учнями нової інформації; – урізноманітнення форм проведення виховних заходів; – інформаційна насиченість матеріалу; можливість зацікавити більшу кількість учнів до участі у виховних заходах; – активізація інтересу кожного учня; – можливість публікувати результати досліджень, висвітлювати поточну інформацію, спілкуватися з широкою аудиторією у мережі Інтернет, здійснювати пошук інформації, обмінюватися думками, враженнями; – розширення можливостей учителя, удосконалення його діяльності, поштовх до творчого пошуку.
Метод проектів – одна з педагогічних технологій, яка сприяє реалізації особистісно зорієнтованого підходу в патріотичному вихованні дітей. Суть цієї педагогічної технології, на думку С.Сисоєвої, полягає у стимулюванні інтересу учнів до проблеми, оволодінні ними необхідними знаннями і навичками для її вирішення, організації проектної діяльності щодо вирішення проблеми, а на виході – практичне застосування отриманих результатів. Головним є те, що результат можна побачити, осмислити, відчути, застосувати в реальній практичній діяльності. Важливим етапом є колективне обговорення одержаних результатів, спільної пошукової діяльності, а також вміння презентувати, захищати свій проект. І найсуттєвіше: участь дитини з першого року навчання в школі у таких проектах істотно підвищує її адаптованість до швидкозмінних умов життя людини постіндустріального суспільства, сприяє виявленню нею патріотичних почуттів (любові до своєї країни, Батьківщини, своїх рідних, родини, гордості і шанобливого ставлення до своїх пращурів, бажання бути гідним їхнього славного минулого). Учнівське самоврядування – один із проектів соціальної, творчої самореалізації кожного школяра.
Використання сучасних методів і форм національно-патріотичного виховання дозволяє значно розширити формування когнітивного компоненту патріотичної вихованості учнів: знань про свій родовід, усвідомлення себе членом сім’ї, родини, учнем, жителем свого міста; знань про мову, традиції, культуру українського народу, свій етнос; значно вплинуло на формування емоційно-ціннісного компоненту – любові до батьків, своєї родини, Батьківщини, відчуття гордості за неї, свій рід; терпиме ставлення до представників інших національностей, шанобливе ставлення до їх релігій, культури, традицій; сприяло формуванню діяльнісно-поведінкового компоненту патріотичної вихованості учнів – участь у громадській діяльності з метою зробити свій внесок у розвиток рідного краю, оволодіння рідною мовою; ініціативність, активність, участь у традиційних та сучасних святах.




Комментариев нет:

Отправить комментарий